هشدار ایتالیا درباره خطر مصادره دارایی‌های روسیه 

ایتالیا به اتحادیه اروپا درباره خطر مصادره دارایی‌های روسیه و آسیب آن به واحد پول یورو هشدار داد.

فابیو پانتا، رئیس بانک مرکزی ایتالیا، نسبت به عواقب ناگوار تلاش‌های اتحادیه اروپا برای مصادره دارایی‌های روسیه هشدار داد و تاکید کرد که استفاده از ارز به عنوان یک سلاح ارزش یورو را کاهش می‌دهد و به پیدایش جایگزین‌هایی برای آن تشویق می‌کند.

فایننشال تایمز به نقل از پانتا تایید کرد که یوان چین در حال حاضر از یورو به عنوان ارز در سطح جهانی پیشی گرفته است.

شایان ذکر است که در ابتدای هفته جاری، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که بروکسل انتظار دارد تا قبل از نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو در اواسط فوریه به توافق نهایی در مورد استفاده از درآمد‌های فریز شده روسیه دست یابد. 

پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، کشور‌های غربی بانک مرکزی روسیه را تحریم و ذخایر آن را مسدود کردند و میزان دقیق این وجوه تاکنون مشخص نیست.

حدود ۲۸۸ میلیارد دلار در ۷ کشور

بر اساس گزارش بانک مرکزی روسیه، در پایان ژوئن ۲۰۲۱، حدود ۲۸۸ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه در اتریش، انگلیس، آلمان، کانادا، ایالات متحده، فرانسه و ژاپن و حدود ۶۳ میلیارد دلار دیگر در کشور‌هایی که به نام آن‌ها اشاره نشده است، ذخیره شده است. 

بانک مرکزی روسیه در آغاز سال ۲۰۲۲ گزارش داد که تقریباً نیمی از دارایی‌های ۶۳۰.۶ میلیارد دلاری آن در ارز‌های ذخیره اصلی نگهداری می‌شود.

به نوبه خود، وزارت خارجه روسیه مسدود کردن ذخایر ارزی این کشور در اروپا را به عنوان «سرقت» توصیف کرد و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا نه تنها سرمایه‌های خصوصی، بلکه دارایی‌های دولتی را نیز هدف قرار داده است.

کرملین اعلام کرد که اتخاذ چنین تصمیماتی به منزله گام دیگری در نقض تمامی قواعد و هنجار‌های حقوق بین الملل خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پرنده
۰۲:۴۸ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
افغانی هارو اخراج کنید
اخراج اخراج اخراج
آخرین اخبار